Najczęściej Zadawane Pytania

Q: 01. Co to znaczy łódka bez patentu?

Zgodnie z polskimi regulacjami do pływania łodzią motorową o mocy silnika do 10 kW/13,6 KM nie jest wymagane posiadanie patentu motorowodnego. Łodzie takie mogą prowadzić osoby pełnoletnie na podstawie dowodu osobistego. Brak wymogu patentu nie zwalnia z obowiązku stosowania się do zasad pływania na rzece.

Q: 02. Czy można przyjść i wypożyczyć łódkę bez rezerwacji?

Tak, ale wcześniejsza rezerwacja przyspiesza odbiór łódki w porcie i gwarantuje jej dostępność.

Q: 03. Czy można przełożyć rezerwację?

W przypadku potrzeby zmiany rezerwacji prosimy o kontakt do Bosmana tel. 884 204 901.

Q: 04. Ile wcześniej trzeba być przed umówiona godziną, ile trwają formalności?

Podpisanie umowy, wydanie łódki i środków ratunkowych zajmuje około 10-15 min. Trwa to krócej w przypadku uprzedniej rezerwacji na stronie internetowej. Dodatkowo Bosman zawsze udziela instrukcji z zasad pływania i obsługi motorówki – ale to jest kwestia indywidualna.

Q: 05. Czy można zaparkować samochód w pobliżu?

Zwykle w uliczce koło przystani Motołódek można zaparkować samochód bez problemu.

Q: 06. Co jeśli się spóźnię na zarezerwowaną godzinę?

Prosimy o kontakt do Bosmana tel. 884 204 901.

Q: 07. Czy trzeba się jakoś specjalnie przygotować, ubrać?

Na wodzie zawsze jest nieco niższa odczuwalna temperatura oraz wiatr. Warto pamiętać o wygodnym obuwiu, a w dni słoneczne o nakryciu głowy (ale uwaga na wiatr !) Na dłuższy rejs warto zabrać napoje i coś do jedzenia.

Q: 08. Czy są kamizelki dla dzieci?

Tak, nawet dla najmniejszych dzieci.

Q: 09. Czy można zabrać psa?

Tak, ale nie mamy kamizelek dla psów.

Q: 10. Dlaczego jest pobierana kaucja, kiedy jest zwracana?

Kaucja pobierana jest celem zabezpieczenie zwrotu łódki z wyposażeniem w niepogorszonym stanie. Zwracana jest zaraz po oddaniu łódki, chyba że łódka zostanie uszkodzona, w takim wypadku wypłata jest wstrzymana do moment ekspertyzy i określenia kosztów naprawy oraz decyzji ubezpieczyciela dotyczącej potwierdzenia zwrotu kosztów napraw.

Q: 11. Gdzie można popłynąć?

Z nurtem Wisły na północ, mijając centrum Warszawy i dalej aż do Mostu Północnego, Kanałem Żerańskim do Zalewu Zegrzyńskiego albo na południe pod prąd do Mostu Południowego (w budowie). Z prądem płynie się około dwa razy szybciej niż pod prąd. Na naszej stronie internetowej i facebookowej znajdą Państwo propozycje ciekawych miejsc i czasy dopłynięcia do nich.

Q: 12. Jakie są zasady pierszeństwa na wodzie?

  • Łodzie i statki idące kursami zbieżnymi mijają się lewymi burtami
  • Statek wyprzedzany ma pierwszeństwo przed statkiem wyprzedzającym, ale statek wyprzedzany stara się nie zmieniać kursu aby nie utrudniać manewru statkowi wyprzedzającemu
  • Statki małe (czyli Ty) ustępują pierwszeństwa statkom dużym
  • Statki małe dają pierwszeństwo łodziom ze swojej prawej strony
  • Statki motorowe ustępują pierwszeństwa żaglówkom

Q: 13. Jakie są najważniejsze zasady na które trzeba zwrócić uwagę podczas pływania?

  • Płynąc ZAWSZE noś kamizelkę ratunkową
  • Nie pływamy po alkoholu lub środkach odurzających
  • W porcie nie robimy fal.
  • Optymalna prędkość to ¾ prędkości maksymalnej.
  • Obserwuj wodę i przeszkody
  • Jeśli stanąłeś na mieliźnie to nie uda Ci się „przekopać” przez płyciznę silnikiem. Trzeba wyłączyć silnik, aby nie zatkać przewodu chłodzenia piaskiem i dać się znieść nurtowi na głębsza wodę ewentualnie użyć wioseł.
  • Pływaj z dźwignią blokady silnika w pozycji „do dołu”, w razie wpłynięcia na mieliznę lub inną przeszkodę silnik uniesie się do góry, a Ty unikniesz nieprzyjemnego uderzenia lub awarii.
  • Zmieniając bieg z przodu do tyłu lub odwrotnie zawsze zatrzymaj dzwignię na pozycji neutralnej, w innym przypadku ryzykujesz uszkodzenie przekładni silnika.

Q: 14. Gdzie można się zatrzymać i zejść na brzeg?

Wszędzie gdzie nie jest to wyraźnie zabronione (zobacz oznaczenia zakazu postoju na naszej stronie internetowej) i da się tam podpłynąć do brzegu. Czasami kamienie i mielizny skutecznie uniemożliwiają dopłynięcie do brzegu i trzeba szukać innego miejsca.

Q: 15. Co robić w razie problemów?

Na każdej łodzi jest instrukcja dotycząca najczęściej spotykanych problemów i sposobów radzenia sobie z nimi. Zawsze można również skontaktować się z Bosmanem tel. 884 204 901.